Sweet Violet's favorite quotes


"من السقوط أن يسخر المرء مواهبه العظيمة من أجل غايةتافهة ."— محمد الغزالي

الثلاثاء، 8 ديسمبر 2009

فصل لم يكتمل بعد

80401f1599c2c94962b2b93d6636a935
.... : محمد عايز رقمك
... : !!!! ليه !!!!
.... : علشان يقنعك أنك تطلعى معانا المعسكر
... : هيتصل بيا من ايطاليا علشان يقنعنى اطلع معسكر فى مصر !!!!!
.... : ما هو هيكون نزل و هيطلع معانا
... : و ايه علاقة ده بانى أطلع ولا لا ؟!! ... عموما أنا مقتنعة و لو ظروفى سمحت هطلع
ـــــــــــــــــــــ
.... : محمد عايز رقمك
... : ليه ؟!
.... : ماعرفش اتصل و صوته كان مخنوق و قالى أكلمك و استأذنك أنه ياخد رقمك لأنه عايزك فى موضوع مهم
... : مافيش مشكلة
ــــــــــــــــ
ـــ أنا على اخرى
... : !!!! من ؟!!!
و بدأ محمد يحكى عن سبب الضيقة و فضلوا يتناقشوا لحد ما وصلوا لحل و محمد بدأ يهدا
ـــ أنا أسف انى ازعجتك بخنقتى
... : بطل تهريج لا ازعاج ولا حاجة
ـــ لا بجد أسف .. بس بجد انتى الوحيدة اللى حسيت انى محتاج اتكلم معاها وقتها
... : أشكرك !!!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هى اخدت المكالمة بمنظور خالى من اى اقاويل لكن اللى حواليها عكسوا المنظور اجبارى .. كترة التلميحات و سيرة محمد بقت معاها فى كل مكان لدرجة انها كانت حاسة ان مية الحنفية هتنزل مخلوطة بسيرة محمد !!!
و علشان هى عندها سبب للرفض ,  قفلت ودانها عن كل اللى بيحصل حواليها .. و حاولت تلمح لسبب الرفض علشان يحتويها و يبقى الجدار العازل تقدر بيه تواجه الاحداث إلا ان سبب الرفض و كالعادة استخدم تلميحاتها ضدها اعتقادا منه انه بكده بيقربها و لكنه فى الحقيقة بيبعدها اكتر و اكتر !!!
ــــــــــــــــــــــ
ـــ أنا نازل الشهر الجاى
... : بجد , طيب تيجى بالسلامة
ــــ بس كنت عايز اصارحك بحاجة و اطلب منك طلب .. ممكن ؟
... : اتفضل
محمد كان كل مرة يكلمها كان بيفتح لها صفحة من كتابه و يقراها .. لكن المرة دى فتح الكتاب كله قصادها علشان تقراه , و فى الاخر قالها انه عايزها تكمل معاه باقى المشوار
ــــ أنا عارف ان الكل بيحاول يلمح لك بكده , و واثق انك فاهمة ده , أنا مش عايز الرد دلوقتى حتى لو كان بالقبول , انا هاخد الرد منك لما انزل سواء رفض او قبول .. و خلال الشهر هطلب ان ماحدش يحاول يضغط عليك , و انا هقطع اتصالى و هطمن عليك من بعيد لبعيد , علشان يكون قرارك نابع من جواك بدون اى تدخل خارجى .. و لو قولتى انك مقررة من دلوقتى , بردو مش هسمع القرار إلا و انا فى مصر
ـــــــــــــــ
هى فضلت مذهولة رغم انها فاهمة الاحداث لكن ماكنتش متوقعه ان الموضوع هيحصل بالشكل ده .. مسكت النوت بتاعها و كتبت
" هل شباب جيلى فعلا كلهم هجوا من مصر !! .. و لا أنا اللى مكتوب عليا لا تصلح للعيشة داخل البلد !! ( سؤال يطرح نفسه بقوة) "
ــــــــــــــــــــــــــــ
تانى يوم تراجعت الضغوط الصغيرة فعلا لإفساح الطريق للضغط الاكبر .. و هنا فتحت صفحة و قسمتها _ رغم انها مابتحبش تتعامل مع علاقاتها بالطريقة دى  إلا ان "لكل قاعدة شواذ" _ و بدأت تكتب المميزات و فى الاخر كتبت " اى بنت بتحلم بالشخصية دى ".. و فى جانب العيوب كتبت فى النص " محمد بالنسبة لى ابن بلد و راجل و جار فقط لا غير!! " و سابت الصفحة و قامت
ـــــــــــــــــــ
و فى اخر اليوم شغلت اغانى و فتحت الصفحة بصت على العيوب و كتبت فى اول السطر " عيوبه طبيعية و ليست مرضية يمكن التعايش معاها " و عملت سهم رابط ما بينها و بين المميزات
اكتشفت ان العيب الوحيد خاص بيها مش بيه اللى هو "سبب الرفض"
و هنا قررت تشارك سبب الرفض فهي كل مرة كانت بتكتفى بتصرفها و علاجها للموضوع , لكن المرة دى الوضع مختلف " فضعف جدار حمايتها أدى الى تسرب امراض الاخرين لحياتها "
فتحت صفحة تانية و قبل ما تبدأ فى الكتابة غمضت عينها و اخدت نفس عميق لتتخلص من اى شعور سلبى جواها .. و فى الوقت ده انتبهت للأغنية اللى شغالة
" ببعد غصب عني و بودع لياليك و اللي فاضلك مني قلقي وخوفي عليك"
فتحت الميديا باستغراب هى مش فاكره انها حطت الاغنية دى .. بصت على كوكتيل الاغانى ... و بابتسامة رضى قفلت الصفحة ........
و دمتم سالمين